"il.lustració"

II Guerra Mundial

Correccions

 

 

-mapa els 4 passos cap a la guerra

-Examen de la IIGM

"il.lustració"

Oficina de Coordinació i d'Organització de les PAAU a Catalunya
PAAU 1999
Pautes de correcció LOGSE: Història del món contemporani

Mapa Els quatre passos cap a la guerra (1938-39)
Aquest exercici 1 es valorarà globalment a raó de 5 punts, distribuïts de la manera següent:
1. 1,5 punts
L’alumnat ha de situar el mapa en el clima de tensions prebèl∙liques dels anys 1938-39. En concret, ha de comentar que el mapa evidencia la política exterior agressiva del règim nazi en aquests anys i la seva voluntat de reunir tots els habitants de parla alemanya sota el Reich (0,5 punts). Amb aquest objectiu va anar donant successius passos: annexió d’Àustria, ocupació dels Sudets i la consegüent Conferència de Munic, invasió de Polònia, ... (0,5 punts). Es valorarà que faci referència a la partició d’Alemanya (Prússia oriental i corredor polonès), a la invasió de Polònia pels soviètics i a la línia fortificada alemanya a la frontera francesa (Sigfrid) (0,5 punts).
2. 2 punts
L’alumnat ha d’explicar amb més detall cadascun dels quatres passos cap a la Segona Guerra Mundial:
• l’Anchluss, és a dir, la invasió d’Àustria i la seva posterior annexió al Reich després d’un referèndum (0,5 punts);
• la reclamació dels Sudets i l’exigència de la seva autodeterminació per tal de poder annexionar-se aquest territori (0,5 punts);
• la Conferència de Munic, que va permetre a Hitler unir els Sudets al Reich (0,5 punts);
• l’ocupació de Polònia per tal d’annexionar-se el corredor polonès. Ha de fer també menció del pacte germano-soviètic i de la invasió de l’est de Polònia per les tropes soviètiques per tal d’establir-hi el seu domini (0,5 punts).
Si l’alumne/a fa referència a la participació de Txecoslovàquia —en una Eslovàquia independent, mentre Bohèmia i Moràvia queden sota protecció alemanya—, es valorarà positivament. En cap cas es penalitzarà que no es mencioni aquest fet.
El corrector/a pot repartir la puntuació de les dues primeres preguntes segons les respostes de l’alumnat.
3. 1,5 punts
L’alumnat ha de centrar alguns dels grans eixos directors de la política exterior alemanya, com ara la voluntat d’incompliment del Tractat de Versalles (plebiscit del Sarre, restabliment del servei militar obligatori, remilitarització de Renània, …) (0,5 punts); el desafiament a la Societat de Nacions (suport a Itàlia en el cas d’Etiòpia i retirada de la SDN); el suport al bàndol franquista en la guerra civil espanyola (0,5 punts); la política de rearmament i la teoria de l’espai vital, que justificava la necessitat d’ampliació del Reich, on ha d’emmarcar els cops de força del mapa.
També es pot valorar positivament que es citin les aliances amb Itàlia i el Japó (0,5 punts).

"Il.lustració"

Examen

Ja sabeu que aquestes respostes són, simplement, un model de correcció que serveix com a guia de possibles respostes. Algunes són més concretes, d'altres vosaltres mateixos sabreu veure si es poden acceptar (en tot cas, consulteu els apunts per verificar-ho) i seguiu també el vostre criteri en la distribució de la puntuació (que també és una cosa aproximada)..

Text 1
Comunicado oficial: En Francia, 23. — El Führer ha tenido hoy, con el jefe del Estado español generalísimo Franco, una entrevista en la frontera hispano-francesa. La conferencia se ha celebrado en el ambiente de camaradería y cordialidad existentes entre ambas naciones. (…) En las primeras horas de la noche, el Führer invitó al Generalísimo a una cena en su tren. Tras la cena, ambos cruzaron un saludo de despedida. Seguidamente, el tren del Caudillo emprendió la marcha hacia a España. (24 octubre 1940)

  1. Idea fonamental del document (0,25p)
    Entrevista Franco-Hitler
  2. Quina era la situació francesa en aquest moment?(0,25p)
    Una part ocupada i governada directament per Alemanya i una altra (el govern de Vichy) dirigida per feixistes francesos.
  3. Quina era la posició espanyola respecte el conflicte?(0,25p)
    Era neutral
  4. Com  es descriuen  les relacions entre  el Führer i el generalísimo?. Per què eren així? (0,5p)
    Bones. Tenien un sistema polític similar i Alemanya havia ajudat a Franco durant la Guerra Civil
  5. Quina era la finalitat de l’entrevista?. Es van posar d’acord?. Raona la resposta. (0,5p)
    Hitler volia que Franco participés en la guerra. No es van posar d'acord. Espanya va seguir neutral
    (la raó fonamental és que Hitler no va acceptar les condicions que Franco volia -part de l'imperi francès al nord d'Àfrica-)



Text 2
Londres, 18. — En un discurso pronunciado en la Asociación Americana de Ultramar, el primer ministro británico ha hecho hincapié en que la ayuda yanqui es vital para poder ganar la batalla del Atlántico.  (19 marzo 1941)

    1. Contextualitza el document (0,5p)
      Març de 1941 correspon a la 1ª fase de la IIGM en la qual es succeeixen una sèrie de ràpides victòries alemanyes davant la impotència de Gran Bretanya i França (ocupació d'Holanda, Bèlgica  i la mateixa França en pocs mesos). Solament resta G.Bretanya davant l'amenaça alemanya i el primer ministre britànic reclama la intervenció dels EEUU.
    2. Comenta les causes de les paraules del ministre.(0,25p)
      Tenint en compte els plans de Hitler d'envair Anglaterra (La batalla d'Anglaterra), la victòria d'Alemanya
      semblava inevitable de no comptar amb la intervenció dels EEUU



Text 3
Berlín, 20. — La situación en San Petersburgo es catastrófica, según se desprende de declaraciones hechas por desertores y prisioneros soviéticos. “Nadie puede trabajar más de dos horas al día. Solamente se puede comer carne de rata y de perro”, aseguró el sargento Ivan Schlapakow. (agosto 1942)

  1. Idea fonamental de l’article (0,25p)
    San Petersburg, o sigui, Leningrad, està en una situació desesperada: no hi ha forces per treballar perquè no hi ha menjar
  2. Causes d'aquest fet (0,25p)
    El setge
    que la ciutat patia per part de l'exèrcit alemany des del setembre de 1941 (i que duraria fins al gener del 1944)
  3. Conseqüències que va comportar (0,25p)
    Més d'un milió de persones van morir (moltes de fam i de fred) i pèrdues materials (la ciutat va quedar destrossada). Finalment la població de la ciutat va resistir i les tropes alemanyes van haver de retirar-se però el record del patiment de la població de Leningrad va impactar fortament en la ment dels russos.

 

Text 4
Berlín, 15. — Más de doce millones de extranjeros, comprendidos los prisioneros de guerra, trabajan en la economía alemana dentro de las fronteras del Reich. “Deutsche Allgemeine Zeitung” subraya, al mismo tiempo, que en la citada cifra no están comprendidos los obreros y prisioneros que trabajan en los países ocupados por Alemania. Los esfuerzos del doctor Sauckel, delegado para la mano de obra, se han visto coronados por el éxito al haberse movilizado obreros extranjeros, y una gran reserva de trabajo en el Reich. Según el periódico, en 1941 ingresaron en las fábricas de armamento 1.300.000 nuevos obreros nacionales y foráneos. En 1942, 2.800.000 y, desde enero a abril de 1843, 1.200.000. (16 agosto 1943)

  1. Explica les causes de l’emigració extrangera a Alemanya. (0,5p)
    Principalment per la força, com en el cas del presoners de guerra o per la persecució dels enemics del règim (jueus, opositors polítics, homosexuals, gitanos....)
  2. Quines eren les fronteres del Reich?. Cita algun dels països ocupats als que fa referència el text. (0,5p)
    Consulteu el mapa de l'exercici 18. Per exemple, França, Holanda, Bèlgica...
  3. Com podríem considerar la situació laboral d'aquests nous obrers?. (0,25p)
    Com esclaus
  4. Comenta la raó dels esforços del doctor Saukel (0,50p)
    Després de la derrota de Stalingrad (febrer 1943), la necessitat de potenciar la indústria bèl.lica per poder frenar l'avenç del aliats que havien començar una sèrie d'ofensives (bombardeigs massius sobre les ciutats alemanyes, intensificació de les accions de la Resistència...).


Text 5
Londres, 10. —El mariscal Badoglio ha anunciado por Radio Bari la declaración de guerra de Italia a Alemania, como respuesta a los actos de violencia de las fuerzas del Reich contra las tropas italianas. “En consecuencia, tenemos que luchar junto a nuestros amigos de las naciones aliadas porque no habrá paz en Italia mientras quede en nuestro suelo un solo alemán.” (11 septiembre 1943)

  1. Context històric del document (0,5p)
    3ª fase de la IIGM, l'esfrondrament de les potències de l'Eix. Itàlia, des de l'estiu de 1943 progressivament ocupada per les tropes aliades, sol.licita l'armistici.
  2. Qui és el Mariscal Badoglio (0,25p)
    Cap de govern
    italià després de la destitució de Mussolini.
  3. En el document es comenten les causes de la declaració de guerra, podries ampliar-les?. (0,5p)
    En resposta a la sol.licitud de l'armistici per part d'Itàlia, l'exèrcit alemany ocupa una part del nord d'Itàlia (i alliberen a Mussolini) per la qual cosa Itàlia, declara la guerra a Alemanya.
  4. Cita les nacions aliades. (0,5p)
    Ara el aliats d'Itàlia són els EEUU, G.B., la URSS i la resta dels seus aliats.


Text 6
París, 21. — Fernand de Brinon, embajador del Gobierno de Vichy, embajador del Gobierno de Vichy cerca de las autoridades de ocupación y uno de los más destacados adalides de la colaboración franco-alemana, ha sido objeto de un atentado del que ha salido con ligeras heridas. Dos bombas, de regular potencia, hicieron explosión en la villa de Chantilly residencia del político. (22 octubre 1943)

  1. Explica què era el Govern de Vichy. (0,25p)
    Era el govern pro-feixista presidit pel general Pétain que governava en la zona sud de França.
  2. Quines eren les autoritats d'ocupació? (0,25p)
    Els alemanys que governaven directament la zona nord de França
  3. Diries que Brinon era una col.laboracionista?. Raona la resposta. (0,25p)
    Sí ja que en el text s'afirma que era l'ambaixador del govern de Vichy i col.laborador dels alemanys.
  4. Comenta el que pots deduir sobre els autors de l’atemptat (0,5p)
    Els autors de l'atemptat devien ser membres de la Resistència, possiblement pertanyien al Partit Comunista.

 

Text 7
Sofia, 10.— Un decreto del comisario para Asuntos Judíos, Stomanjakof, establece que todos los judíos de Sofia o de cualquier otra ciudad deberán dejar vacías sus casas el día 30 de noviembre como máximo. Los mismos judíos estarán encargados de vaciar las habitaciones. Podrán vender sus muebles o depositarlos en un guardamuebles. En el caso de que el alojamiento no haya sido evacuado, el comisariado podrá incautarse de la vivienda y vender el mobiliario. (12 noviembre 1943).

  1. Selecciona la idea fonamental (0,25p)
    L'expulsió dels jueus búlgars de les seves cases.

  2. Causes del fet  comentat    (0,25p)
    La política antisemita del govern feixista de Bulgària (aliada d'Alemanya fins el 1944)

 

Text 8
Nápoles 9. — El rey Víctor Manuel III ha nombrado al príncipe heredero Humberto lugarteniente general del reino de Italia. En una alocución radiada, el rey se expresó así: “El pueblo italiano sabe que he estado siempre a su lado. Sabe que hace ocho meses puse final Régimen fascista  y  llevé a Italia, a pesar de los peligros, al lado de las Naciones Unidas que luchan contra el nazismo.  (10 mayo 1944)

  1. Quina és la idea fonamental? (0,25p)
    L'abdicació del rei Victor Manuel III
  2. Qui era Victor Manuel III?.(0,25p)
    Era el rei d'Itàlia.
  3. Quin règim polític hi havia a Itàlia al 1939? (0,25p)
    Una dictadura feixista presidida per Mussolini.
  4. Què en penses de les paraules de Victor Manuel III ? (0,5p)
    Crec que tracta de justificar-se de la seva actuació (primerament recolzant el règim feixista de Mussolini i després, quan aquest va caure per l'ocupació aliada de Itàlia,
    arrogant-se el protagonisme de la seva destitució i com es va posar al front de la lluita contra Alemanya. La seva postura em sembla molt oportunista. (resposta molt lliure)
  5. A què es refereix amb "las Naciones Unidas"? (0,25p)
    Als països que lluitaven contra Alemanya  (l'ONU es va crear al 1945).

   

Tornar a índex general